Generelt

 

Orientering:

Deltageravgift: 300,- per lag.

Alle lag må ha minst 3 spiller på hvert lag.
Det anbefales minst 1 reservespiller.

Det er tillat å bytte spiller i løpet av sesongen.

For å være med i poengsammendraget som enkeltspiller, må man ha spilt minst 5 kamper (15 serier).

Premier:

Beste lag: 1. 2. og 3. plass
Beste spiller: 1. 2. og 3. plass

 

Spilleregler

A: Har en spiller tatt sitt første slag, kan ikke, uansett årsak (skader o.l.) denne erstattes med ny spiller før neste serie.

B: Det er ikke tillatt å gå ut på banen før foregående kamp/turnering er ferdigspilt. Samtidig må de som er ferdige med sine kamper forlate banen straks.

C: Det er bare lagets spillere og evt. skrivere som kan oppholde seg innenfor baneområdet under kampen. Hvis et lag benytter skrivere må det godkjennes av motstander. Er skriver på noen måte til sjenanse for spillerne kan den forlanges fjernet.

D: Det er ikke tillatt med prøvekast i ligaen.

E: Med gjennomslag (splitt) menes en slik kjegleoppstilling hvor en eller flere kjegler som har sin plass midt foran eller mellom to andre er felt, uten at sidekjegler er falt ned. Kjegle nr. 1 skal i alle tilfeller være nedslått. Miss er gjort når spilleren ikke slår strike eller spare. På spillerskjemaet markeres strike med X. Spare markeres med / og gjennomslag med O. Tatt gjennomslag markeres med Ø. Miss markeres med tall eller -. Fotfeil markeres med F.

F: Overtramp er gjort når en spiller med noen del av kroppen berører noen del av banen eller andre bygningsdetaljer forbi, eller til side for overtrampslinjen, før kulen har nådd bakre stopp-pute.

En klar overtramp skal markeres selv om overtrampsdetektoren ikke har løst ut. At overtrampsdetektoren er ute av funksjon på en eller flere baner, har ingen innvirkning på de øvrige banene.

Hvis en spiller med forsett gjør overtramp, eller spiller kula i renna, skal vedkommende spiller normalt diskvalifiseres fra turneringen eller kampen. Ved overtramp ved første slag skal det markeres med F. Andre slag skal da tas med fullt kjegleoppsett. Antall kjegler som faller ved andre slag blir tellende for slaget (Strike markeres som spare).

G: I følgende tilfeller regnes slaget som gyldig, men felte kjegler skal ikke medregnes:

- Kjegler som slås ned eller skyves fra sin plass av en kule som først har vært i renna, skal ikke medregnes. Slike kjegler skal reises på nytt.

- Kjegler som slås ned av en kule som kommer tilbake fra bakre stopp-pute skal ikke medregnes, men reises på nytt.

- Dersom en kjegle slås ned av reisemaskinen, skal den ikke medregnes. Dette gjelder også kjegler som blir slått overende av en kjegle som har vært i berøring med reisemekanismen og derved blitt satt i bevegelse. Slike kjegler skal settes tilbake på den plass de opprinnelig stod.

- Gjenstående kjegle(r) etter første slag som velter etter at de(n) er satt på plass av reisemaskinen, skal ikke medregnes, men settes tilbake på den plass den sto før det andre slaget tas.

- Kjegler som slås av banen, men som slynges tilbake og blir stående på kjeglebordet, regnes som ikke nedslåtte kjegler.

- Ved overtramp skal ingen av de felte kjeglene medregnes.

G (forts): Et slag erklæres som ugyldig dersom noen av følgende tilfeller inntreffer: (Slaget tas om igjen):

- Dersom det, like etter at slaget er tatt, men før kula har passert en tenkt linje gjennom nr. 1 (på tvers av banen), oppdages at en eller flere kjegler mangler i oppsettet, skal slaget erklæres ugyldig. Dette gjelder også dersom en eller flere kjegler faller overende før kula kommer fram. Varsel om manglende kjegler må gis av spiller selv, medspiller eller turneringsfunksjonær.

- Dersom en spiller blir hindret av en annen spiller, tilskuer eller funksjonær mens det utføres slag, men før slaget er utført, skal spilleren straks enten godta slaget, eller forlange at kjeglene blir reist på nytt slik at spilleren kan ta slaget på nytt.

- Dersom kula kommer i berøring med et fremmedlegeme som ligger på banen, skal slaget erklæres ugyldig.

H: Hvis flere spillere i en individuell turnering har lik poengsum, blir den vinner som har flest oppnådde strike (inkl. de 2 ekstra slag i 10. rute). Er det likt antall strike, vinner den med flest spare ( inkl. de 2 ekstra slag i 10. rute). Er det likt antall spare, vinner den med minst differanse mellom høyeste og laveste serie.

 I: Spillere må møte til turneringer og kamper i god tid. Kamper starter presis. Spilleren har ansvar for å kontrollere sitt eget spillerskjema, og må underrette turneringsarrangør om eventuelle feil. Dette må gjøres innen 30 min. etter avsluttet spill.

Ved doubleturneringer skal doublepartnere spille på samme bane til samme tid.

J: Hvis et lag ikke kan stille til kamp som oppsatt, skal Gravdal Bowlingsenter og motstanderlaget varsles om dette senest 2 timer før kampstart. Motstanderlaget kan velge å spille sin del av kampen som oppsatt eller begge lag flytter til nytt felles tidspunkt. Ved manglende varsling dømmes automatisk walk-over og alle 4 poeng går til motstanderlaget såfremt de spiller sin del av kampen.

Vi minner om vikeplikten i bowling.

Hvis spillere på 2 nabobaner er klare for spill samtidig, skal spilleren til venstre vente. Forøvrig skal den spilleren som står klar først, ta sitt kast før nabospilleren går fram på banen. 

Det er ikke tillatt å bruke talkum, pudder eller lignende på sko eller ansats. Det er heller ikke lov å benytte sko med myke såler eller hæler som smitter av på ansatsen.